JOPEN BIER

branding / graphic / packaging / concept
OVER

Als gelegenheidsduo genaamd ‘The Brand Activators’, deed Fabdesign mee aan een designpitch voor het welbekende Jopen Bier uit Haarlem. Jopen Bier wilde hun speciaal biermerk graag uitbreiden naar o.a. de Verenigde Staten. De bestaande branding voldeed niet meer aan de nieuw opgestelde merkwaarden. Maar liefst vijf partijen deden mee aan de pitch. De pitch werd begeleid door Charlotte Andriesse van Andriesse Communications. Vraagstuk was een nieuwe aangepaste identiteit te ontwikkelen met de Jopen Kerk in Haarlem als uitgangspunt voor een beeldmerk. Het bestaande Jopen woordmerk mocht iets afgeslankt worden. Tevens verdiende de tagline of slogan de nodige aandacht. Met enkele aansluitende design inzichten en een nieuwe tagline: ‘Tasting Divine (goddelijk) Beers’, wist Fabdesign Jopen Bier unaniem te overtuigen: de eerste grote pitch en dan nog winnen ook! Wat er toen vervolgens gebeurde, blijft voor ons nog altijd een raadsel: Jopen wilde op een gegeven moment vooraf het auteursrecht op het logo afgekocht zien. Hiertoe deed Fabdesign een zakelijk voorstel. Tevens volgde vanuit Fabdesign een offerte voor het laten vervaardigen van beeldmerk, logo, 6-pack verpakking en 14 etiketlabels. Dit alles zou met de eigenaren van Jopen Bier (Michel Ordeman en Lydian Zoetman, ja, het stel uit de bekende Rabobank commercial) doorgenomen worden en na een welverdiende vakantie rondgemaakt worden. Na deze vakantie volgde doodleuk het bericht, Jopen Bier ziet af van verdere samenwerking. En dit terwijl we de feedback en opdrachtomschrijvingen al binnen hadden. Bovendien liep Jopen nu vertraging op (!). Wie schetste onze verbazing toen een half jaar later een aangepaste Jopen Bier branding op de markt kwam, met doodleuk Crafting Divine Beer in een wel heel sterk gelijkende logo opbouw. Navraag bij de vaste designer van Jopen Bier (Bob van Dijk, B71) bleek er met hem geeneens gesproken te zijn over auteursrecht en afkoop hiervan. Een gevalletje Oudhollandse volksverlakkerij, als je het ons vraagt. Daarom doen we standaard rechtstreeks zaken met onze klanten en gaan we al helemaal niet meer onbetaald pitchen.

WAT

– Concept
– Logo
– Branding
– Packaging
– Illustraties
– Tagline / Slogan

INFO

Klant: Jopen Bier, Haarlem
Project: Concept Jopen Bier
Datum: 2013
Website: Jopen Bier